Logo

JAK USADZAĆ „GOŚCI” NA SPOTKANIACH W PRACY?

JAK USADZAĆ „GOŚCI” NA SPOTKANIACH W PRACY?

Gdy spotykamy się w dobrze znanych i niezobowiązujących okolicznościach „zasiadanie” przy stole jest dość proste i naturalne. Zdecydowanie bardziej skomplikowane okazuje się na spotkaniach sformalizowanych, takich gdzie hierarchia stanowisk ma znaczenie. A przydarzają się nam one między innymi w życiu zawodowym.

 

 

Na spotkaniach służbowych, zwłaszcza takich, w których udział biorą osoby z „zewnątrz” (np. klienci, czy partnerzy biznesowi lub przedstawiciele różnych instytucji) wielokrotnie pojawiają się liczne wątpliwości dotyczące tego, jak winni zostać usadzeni przy stole. Dotyczy to nierzadko sytuacji spotkania niezwiązanego ze spożywaniem posiłków, a prowadzeniem rozmów pomiędzy przedstawicielami np. firm, które chcą nawiązać współpracę.

 

Istotne jest zatem, by zastanowić się nad miejscem, w którym odbędzie się spotkanie oraz kto weźmie w nim udział. W pierwszej kolejności uwzględnimy spotkanie z udziałem osób z zewnątrz.

 

Przede wszystkim należy przyjąć, że gospodarz-szef pragnie uhonorować gości, tak by okazać im należyty szacunek, zrobić dobre wrażenie oraz prowadzić rozmowy w komfortowych warunkach. Stąd naturalnie skorzysta z zasad precedencji. To ona będzie zobowiązywać gospodarza do przeanalizowania, który spośród gości będzie miał pierwszeństwo, czyli który z nich jest najwyższy stanowiskiem/rangą. Jednocześnie będzie mieć na uwadze, że jeśli spotyka się z klientem, to ten winien być traktowany jako numer 1.

 

Ponadto bardzo istotne jest, że w ustalaniu kolejności płeć nie będzie brana pod uwagę, gdyż w relacjach zawodowych nie powinna mieć znaczenia. Co więcej, podczas spotkań biznesowych dwie kobiety lub dwóch mężczyzn może siedzieć koło siebie (w przeciwieństwie do spotkań prywatnych).

 

Najważniejszy gość-klient zasiądzie zatem (najczęściej) naprzeciwko gospodarza-szefa i zazwyczaj w ustawieniu stołu w tzw. wersji francuskiej, tj. gospodarz i klient siedzą na środku po obu stronach długiej krawędzi stołu. Następnie odpowiednio po prawej i lewej stronie gospodarza-szefa zasiadać będą naprzemiennie najwyżsi w kolejności stanowisk pracownicy klienta oraz po prawej i lewej stronie klienta najwyżsi w kolejności stanowisk pracownicy gospodarza. Mówiąc dokładniej - po prawej stronie gospodarza siądzie pracownik nr 1 klienta i po lewej stronie gospodarza pracownik nr 2 klienta. Z kolei po prawej stronie klienta siądzie pracownik nr 1 gospodarza i po lewej stronie klienta pracownik nr 2 gospodarza. Następnie pracownik nr 3 klienta zasiądzie po prawej stronie pracownika nr 1 gospodarza, a pracownik nr 4 klienta po lewej stronie pracownika nr 2 gospodarza, a pracownik nr 3 gospodarza po prawej stronie pracownika nr 1 klienta, a pracownik nr 4 gospodarza po lewej stronie pracownika nr 2 klienta. Jest to dość skomplikowane, aczkolwiek generalnie obowiązywać będzie reguła prawej ręki, kluczowa niezależnie od charakteru spotkań, realizowana w sposób naprzemienny. Co do zasady, gdy spotykają się pracownicy 2 firm będą zajmować miejsca naprzemiennie.

 

Jednocześnie w przypadku spotkania połączonego z serwowaniem posiłków jako pierwszy otrzyma swoje danie klient, a następnie jego pracownicy wedle pierwszeństwa stanowisk przed pracownikami gospodarzy. Następnie pracownicy gospodarza-szefa wedle kolejności rang, a sam szef na końcu.   

 

Dodatkową wskazówką jest zasada, iż jeśli na spotkaniu niezbędny jest udział tłumaczy, wówczas będą usadzeni po lewej stronie osób, które będą wspomagały w tłumaczeniu lub za osobami siedzącymi przy stole.

 

 

Natomiast w przypadku spotkań wewnętrznych – spotkań pracowników – sytuacja będzie wyglądała następująco. Po pierwsze, szef może skorzystać z najważniejszego miejsca u czoła stołu, czyli przy jego krótkiej krawędzi. Wówczas osoba nr 2 w hierarchii po szefie zajmie miejsce po jego prawej stronie, zaś osoba nr 3 po jego lewej stronie. Następnie zajmowane będą kolejne miejsce po prawej i po lewej szefa naprzemiennie.

 

Po drugie, możemy przyjąć, że osoba nr 2 na spotkaniu będzie pełnić rolę współgospodarza. W takiej sytuacji zasiądzie naprzeciwko szefa-gospodarza, natomiast pracownicy, wedle hierarchii zajmowanych stanowisk, będą siadali odpowiednio: po prawej stronie gospodarza i po prawej stronie współgospodarza, a następnie po lewej stronie gospodarza i po lewej stronie współgospodarza. I tak naprzemiennie.

 

Warto pamiętać również, aby unikać sadzania obok siebie osób będących w „trudnych, spornych” relacjach. Przydatna może być wówczas nieoceniona w świecie dobrych manier – intuicja.

 

Cóż… usadzanie gości to nie lada sztuka.

 

 

Podobne wpisy

„Manierowe” grzeszki

„Manierowe” grzeszki

Dobre maniery są nie zawsze dobre, ale potocznie, gdy mówimy o manierach myślimy raczej o tych dobrych. Być może to zakrawa o myślenie życzeniowe, ale wierzę w takie podejście. Dobre maniery są dla mnie ważne, staram się dostrzegać je i doceniać na każdym kroku, ale nie ukrywam, że nie zawsze jest to możliwe….
Więcej...

JAK USADZAĆ GOŚCI?

JAK USADZAĆ GOŚCI?

Mark Twain stwierdził kiedyś, że łatwiej mieć zasady, kiedy się jest najedzonym. Uważam jednak, że aby się najeść również warto mieć zasady. Jedzenie będzie tym bardziej przyjemne, szczególnie, gdy zasiądziemy przy starannie nakrytym stole, w przyjemnym miejscu i w dobrym towarzystwie.
Więcej...

Ostatnio dodane komentarze