Logo

DOBRA MANIERA #12

DOBRA MANIERA #12

Trudne słowo. Być może dla wielu nowe. Dotyczy jednak zdecydowanej większości z nas. Dotyka  każdej organizacji, instytucji, firmy, stanowisk kierowniczych w państwie i szefów misji dyplomatycznych. Precedencja.

 

 

Precedencja to inaczej pierwszeństwo, kolejność, porządek, hierarchia. W przypadku organizacji zatrudniających pracowników wynika z siatki zatrudnienia (hierarchii stanowisk), w państwie regulowana jest konstytucją i wewnętrznymi unormowaniami. 

Jest szczególnie pomocna w trakcie spotkań (oficjalnych i roboczych), ponieważ pozwala ustalić kolejność powitania i podawania dłoni, określić porządek zajmowania miejsc przy stole, czy zabierania głosu. W niewielkich podmiotach bywa zwykle mniej skomplikowana – najczęściej prezesowi podlegają dyrektorzy, dyrektorom kierownicy, kierownikom specjaliści, itd. Co do zasady, pierwszeństwo mają szefowie przed zastępcami.

Stanowiska z wyboru mają pierwszeństwo przed mianowanymi, władza ustawodawcza przed wykonawczą, przedstawiciele władzy państwowej przed przedstawicielami samorządu i innych organizacji. Naturalnie nie bez wyjątków.

W Polsce zgodnie z Konstytucją Prezydent to numer 1, Marszałek Sejmu numer 2, Marszałek Senatu numer 3, a Prezes Rady Ministrów – 4.

Gdy pojawi się kilka osób na równym poziomie, pomocna okazuje się reguła alfabetu (kolejność wynika z alfabetycznej kolejności nazwisk).

Gdy pojawia się gość jest istotniejszy od gospodarza.

 

Precedencja świadczy o profesjonalizmie i jest wyrazem szacunku.

 

 

Podobne wpisy

Kiedy dobre maniery bywają złe?!

Kiedy dobre maniery bywają złe?!

Jesteś właśnie w restauracji, nieszczególnie wyszukanej. W menu dominują tradycyjne polskie potrawy, w tym sporo dań mącznych: wszelakie kluski, kopytka, pierożki, itd. Goście przy stolikach wkoło takie też dania smakują. Jedni jedzą używając noża i widelca, inni tylko widelca. Więc jak to jest z tymi manierami?
Więcej...

Ostatnio dodane komentarze