Logo

DOBRA MANIERA #12

DOBRA MANIERA #12

Trudne słowo. Być może dla wielu nowe. Dotyczy jednak zdecydowanej większości z nas. Dotyka  każdej organizacji, instytucji, firmy, stanowisk kierowniczych w państwie i szefów misji dyplomatycznych. Precedencja.

 

 

Precedencja to inaczej pierwszeństwo, kolejność, porządek, hierarchia. W przypadku organizacji zatrudniających pracowników wynika z siatki zatrudnienia (hierarchii stanowisk), w państwie regulowana jest konstytucją i wewnętrznymi unormowaniami. 

Jest szczególnie pomocna w trakcie spotkań (oficjalnych i roboczych), ponieważ pozwala ustalić kolejność powitania i podawania dłoni, określić porządek zajmowania miejsc przy stole, czy zabierania głosu. W niewielkich podmiotach bywa zwykle mniej skomplikowana – najczęściej prezesowi podlegają dyrektorzy, dyrektorom kierownicy, kierownikom specjaliści, itd. Co do zasady, pierwszeństwo mają szefowie przed zastępcami.

Stanowiska z wyboru mają pierwszeństwo przed mianowanymi, władza ustawodawcza przed wykonawczą, przedstawiciele władzy państwowej przed przedstawicielami samorządu i innych organizacji. Naturalnie nie bez wyjątków.

W Polsce zgodnie z Konstytucją Prezydent to numer 1, Marszałek Sejmu numer 2, Marszałek Senatu numer 3, a Prezes Rady Ministrów – 4.

Gdy pojawi się kilka osób na równym poziomie, pomocna okazuje się reguła alfabetu (kolejność wynika z alfabetycznej kolejności nazwisk).

Gdy pojawia się gość jest istotniejszy od gospodarza.

 

Precedencja świadczy o profesjonalizmie i jest wyrazem szacunku.

 

 

Podobne wpisy

JAK USADZAĆ GOŚCI?

JAK USADZAĆ GOŚCI?

Mark Twain stwierdził kiedyś, że łatwiej mieć zasady, kiedy się jest najedzonym. Uważam jednak, że aby się najeść również warto mieć zasady. Jedzenie będzie tym bardziej przyjemne, szczególnie, gdy zasiądziemy przy starannie nakrytym stole, w przyjemnym miejscu i w dobrym towarzystwie.
Więcej...

Ostatnio dodane komentarze