Logo

JAK WSPIERAĆ MIANIERY W SZKOLE?

JAK WSPIERAĆ MIANIERY W SZKOLE?

Dla części dorosłych wrzesień to wyjątkowy czas. Szczególnie tych dorosłych, którzy są rodzicami. We wrześniu pojawia się bowiem w życiu dziecka po raz pierwszy, albo kolejny po wakacyjnej przerwie, szkoła. W ten sposób wkraczamy wspólnie z dziećmi w rytm nauki, obowiązków, a także poznawania różnorodnych norm obyczajowych.

 

 

Najmłodsze dzieci, które dopiero rozpoczynają swoją szkolną przygodę, zazwyczaj skupione są w pierwszej kolejności wokół swoich najbliższych potrzeb, takich jak zabawa, jedzenie i odpoczynek. Z czasem zaczynają pojawiać się jednak w szkolnym życiu pewne zasady, w tym te dotyczące tzw. dobrego wychowania. Dzieci wspólnie je poznają i pod opieką nauczycieli wdrażają w życie. Nie bez znaczenia jest jednakże rola rodziców, którzy winni wzmacniać w swoich pociechach znaczenie dobrych manier oraz ich istotną rolę w relacjach z innymi ludźmi.  

 

Miejmy na uwadze, że sam fakt, że dziecko znalazło się w szkole nie zwalnia rodziców z „obowiązku” wychowywania i dbania o jego potrzeby. Edukowanie, a szczególnie pokazywanie dobrych wzorów zachowania jest nieocenione. Warto budować w dzieciach przekonanie, iż przestrzeganie reguł obyczajowych nie „utrudnia” życia, ale czyni je przyjemniejszym i zwyczajnie łatwiejszym.

 

Jak zatem wspierać maniery w szkole?

 

Przede wszystkim uczmy dzieci szacunku do innych i siebie. Zwracajmy uwagę na uprzejmość, przyjazny ton, liczenie się z innymi. Podkreślajmy znaczenie tzw. magicznych słów : proszę, dziękuję i przepraszam.

 

Przypominajmy, że kiedy spotykamy nauczycielki i nauczycieli mówimy im: „Dzień dobry”, a na pożegnanie „Do widzenia”. W stosunku do koleżanek i kolegów „Cześć”.

 

Uczmy dzieci otwartości, tolerancji, pozytywnego nastawienia do drugiego człowieka. Jednocześnie poszanowania prawa do prywatności i przestrzeni osobistej. Nie każdy ma bowiem w danym momencie ochotę na wspólną zabawę, a rzeczy drugiego dziecka nie powinny być ruszane bez jego zgody. Gdy dzieci coś pożyczą winnym wiedzieć, że należy to zwrócić.

 

Podkreślajmy znaczenie wspólnej odpowiedzialności za miejsce, w którym przebywają dzieci. Wpajajmy im poszanowanie dla książek i pomocy dydaktycznych, a także dbałość o porządek. Wykorzystywane pomoce winny wrócić na swoje miejsce, a śmieci trafić do śmietnika (posegregowane).

 

Zwracajmy uwagę, aby dzieci odpowiadały, gdy ktoś się do nich zwraca, słuchały się wzajemnie (i nie krzyczały), a także oferowały innym pomoc. Ważna jest też przyzwyczajanie do konieczności pytania o pozwolenie nauczyciela w określonych – ustalonych – sytuacjach.

 

Podkreślajmy znaczenie punktualności i cierpliwości (szczególnie w czekaniu na swoją kolej).

 

Nie szafujmy jednocześnie samym hasłem „grzeczność”, gdyż nie dla każdego dziecka będzie ono tak naprawdę wystarczająco zrozumiałe.

 

I na koniec pamiętajmy jako rodzice, że istotą dobrych manier nie jest to „co wypada”, a czego nie. Oczekiwania dorosłych, iż dziecko będzie w każdej sytuacji reagować zgodnie z regułami kurtuazji nie będzie właściwym podejściem. Na początek rozmawiajmy i oswajajmy dzieci z dobrymi manierami, pokazując, że są niczym innym jak (przyjemną) częścią naszego życia.

 

 

 

Podobne wpisy

JAK ZACHĘCAĆ DZIECI DO DOBRYCH MANIER?

JAK ZACHĘCAĆ DZIECI DO DOBRYCH MANIER?

„Co to znaczy dobre wychowanie? (…) Na przykład jak ktoś chce ci dać autograf, na przykład jakiś znany pisarz, to nie dajesz mu jakiejś wymiętej karteczki albo na przykład nie wystawiasz brzucha, żeby ci na nim napisał – odpowiedziała Lena na pytanie Renaty Mazurowskiej w książce „O sztuce bycia z innymi. Dobre maniery na nowy wiek”(R. Mazurowska, T. Sobierajski).
Więcej...

Ostatnio dodane komentarze