Logo

JAK CIESZYĆ SIĘ POBYTEM W HOTELU?

Zdjęcie do artykułu

„Największą zaletą hotelu jest to, że jest ucieczką od życia domowego” (George Bernard Shaw). Podpisuję się pod tymi słowami całkowicie. Życie hotelowe może być udane, jednakże jest także wymagające. Jako hotelowi goście winniśmy pamiętać o naszych manierach.

 

Hotelowa oferta jest bardzo bogata, staje się coraz bardziej atrakcyjna i konkurencyjna. Możemy wybierać spośród wielu interesujących miejsc i delektować się wypoczynkiem w miłych i nierzadko bardzo urokliwych okolicznościach. Mamy liczne swoje oczekiwania, pragniemy dobrego (a czasem wyjątkowego) standardu, najlepiej w przyzwoitej cenie. W odpowiedzi wiele hoteli, zwłaszcza tych 4 i 5-gwaizdkowych składa nam różnorodne obietnice, z których rożnie potrafimy skorzystać. O czym zatem pamiętać będąc hotelowym gościem?

 

Po pierwsze, przebywając w hotelu nie naruszamy spokoju, a szczególnie ciszy nocnej – szanujemy fakt, iż oprócz nas są w nim także inni goście. Większość z nich w okresie wakacyjnym, o ile nie wszyscy, jest tam w celach wypoczynkowych.

 

Po drugie, gdy hotel udostępnia nam szerokie wyposażenie takie jak np. deska do prasowania i żelazko, czajnik z kawą i herbatą lub aneks kuchenny, bogata biblioteczka, pokój kąpielowy (zamiast tradycyjnej łazienki) korzystamy z nich należycie. Analogicznie postępujemy w trakcie pobytów rodzinnych, gdy mamy do dyspozycji różne sprzęty dla naszych pociech np.: łóżeczko turystyczne, wanienkę do kąpieli, czy podgrzewacz. Gdy zaś coś nie działa tak jak powinno informujemy o tym recepcję (nie naprawiamy na własna rękę).

Pamiętajmy także, iż opisywane wyposażenie hotelowego pokoju (z wyjątkiem kosmetyków) nie jest jednorazowe, winniśmy zatem o nie dbać i pozostawić w odpowiednim stanie. Jednocześnie nie „gromadźmy” zbyt wielu pamiątek, gdyż o ile kosmetyki są dostarczone indywidualnie dla gości, to ręczniki i szlafroki nie powinny trafić do naszego bagażu.

Miejmy również na uwadze, że gdy w cenie pokoju hotel oferuje nam, np. dostęp do baru i różnorodnych alkoholi, kawę i herbatę, drobne przekąski, lunch lub kolację w specjalnym lobby, to również staramy się korzystać z takiej oferty w sposób kulturalny, tj. mając wzgląd na innych gości. Talerze wypełnione po brzegi i duże ilości napoi wyskokowych nie będą w dobrym tonie. Nie zapominajmy też, że minibar jest najczęściej dodatkowo płatny.

Generalnie starajmy się zachować spokój i umiar w hotelowej restauracji, zwłaszcza korzystając z opcji „all inclusive”. Okupowanie kolejek do bufetu, czy przepychanki do szwedzkiego stołu będą niezbyt dobrze o nas świadczyć. Bądźmy również ostrożni z robieniem zdjęć serwowanych potraw. Nie wszędzie będzie to dobrze widziane. Ponadto zwróćmy uwagę na odpowiedni ubiór, zwłaszcza w porze kolacji. Krótkie spodenki i japonki rzadko będą akceptowalne. W wybranych hotelach przy wejściu do restauracji napotkamy wskazówki co tego jak wypada się ubrać. Dostosujmy się.

 

Po trzecie, pamiętajmy o tym, że przebywanie w SPA również rządzi się pewnymi regułami. Starajmy się zachowywać niezbyt głośno, a także nie okupujmy pewnych miejsc w nieskończoność (np. jacuzzi). Podobnie, gdy przebywamy tam z dziećmi, i o ile w hotelu dostępne są oddzielne baseny dla maluchów, starajmy się, aby przebywały właśnie w takiej części hotelowego SPA. Jako rodzice bądźmy zatem wyrozumiali dla tych, którzy wybierają się do hotelu bez dzieci, by także mogli liczyć na odpoczynek.

Ponadto miejmy na uwadze, iż kulturalny człowiek dba o środowisko naturalne. Może to okazać chociażby rezygnując z codziennej wymiany ręczników. Ręczniki pozostawione na podłodze zostaną wymienione na czyste, a te znajdujące się na swoim miejscu poczekają na świeżą zmianę.  

 

Wreszcie uprzejmie i życzliwie traktujmy hotelową obsługę. W najlepszych hotelach możemy napotkać personel, który będzie chciał wesprzeć nas w wielu sytuacjach, np. otworzyć drzwi do hotelu, wnieść bagaż, wskazać pokój, czy odprowadzić samochód na parking. Warto skorzystać z takiej pomocy i podziękować. Podziękowanie może być połączone z wręczeniem napiwku, np. po wniesieniu bagażu lub gdy pragniemy docenić pracę pokojówki. Wówczas możemy np. pozostawić krótki liścik i napiwek na stoliku w pokoju. Wysokość napiwku jest kwestią indywidualną, aczkolwiek winna być dopasowana do miejsca i okoliczności, a skoro ma być rodzajem uznania nie może być on zbyt niski (w restauracji standardowo jest to 10% rachunku).

Jednocześnie, gdy będziemy gośćmi hotelu o bardzo wysokim standardzie musimy być przygotowani na spore wydatki. Nie tylko sam pokój będzie prawdopodobnie drogi, ale także rożne dodatkowe usługi, czy opłaty doliczane do rachunku, np. za room service. Stąd karta kredytowa może okazać się niezbędna. Nie wypada wówczas głośno komentować ich wysokości. Z kolei w hotelu średniej/niskiej kategorii nie miejmy nazbyt wygórowanych oczekiwań i nie krytykujmy publicznie pewnych „braków”, gdyż prawdopodobnie niższy standard zwyczajnie ich nie przewiduje (kluczowe zatem jest zweryfikowanie oferty hotelu przed jego wyborem).

 

Hotele mają zatem swój savoir-vivre, który warto docenić i stosować. Dzięki temu czas spędzony w hotelu będzie czasem dobrego wypoczynku i miłym doznaniem.

 

Udanych hotelowych wyborów.

 

 

Podobne wpisy

Dobre maniery, czyli o GOODMANNERS

Wyobraź sobie, że nie musisz mówić nikomu na powitanie „dzień dobry”, a na pożegnanie „do widzenia. Wyobraź sobie, że nikt nie oczekuje od Ciebie uprzejmego „proszę”, „dziękuję”, ani „przepraszam”. Wyobraź sobie, że w żadnym miejscu nie musisz zwracać uwagi na innych ludzi, ani w pracy, ani na ulicy, ani w jakimkolwiek innym miejscu. Ale czy o to chodzi?
Więcej...

Etykieta człowieka pracującego

Czy zastanawialiście się kiedyś nad tym, że ogólnie rzecz biorąc spędzamy w pracy średnio 1/3 doby, a uwzględniając czas potrzebny na sen właściwie jej połowę? Czasem lubimy naszą pracę, czasem nie; czasem sprawia nam większą, czasem mniejszą przyjemnośc, ale z pewnością jest istotną częścią naszego życia.
Więcej...

Ostatnio dodane komentarze