Logo

DOBRA MANIERA #36

Zdjęcie do artykułu

Wedle amerykańskiego autorytetu w zakresie dobrych manier – Emily Post – etykieta to nic innego niż komunikacja. Etykieta dotyczy sytuacji, gdy w naszym otoczeniu pojawia się druga osoba. Gdy skierujemy do niej komunikat oczekujemy, że będzie słuchany…

 

W komunikacji istotne jest wiele elementów, szczególnie te, które wpływają na jej jakość. W kontekście etykiety to przede wszystkim szacunek okazany drugiej osobie.

 

 

Sposobem na empatyczną, pełną zaangażowania i dostrzegającą perspektywę rozmówcy komunikację jest aktywne słuchanie. Standardowo kojarzy się z kontaktem wzrokowym, skierowaną w stronę rozmówcy postawą ciała, kiwaniem głową, czy innymi drobnymi potwierdzającymi nasze zainteresowanie gestami.

 

 

Aktywne słuchanie nie może być jednak deklaratywne, winno być szczere i rzeczywiste. Nie deklaratywne (czyli zapewniam drugą stronę, że słucham i nawet świetnie udaję, kiwając głową, że rozumiem). Ale słucham po to, by się dowiedzieć jak druga strona postrzega świat (P. Bucki, Porozmawiajmy o komunikacji, Lublin 2017).

 

 

Poprzez aktywne słuchanie możemy okazać nie tylko szacunek, ale też potwierdzić naszą chęć obcowania z drugim człowiekiem (istota dobrych manier) i spojrzenia na świat jego oczami.

 

 

Podobne wpisy

DOBRA MANIERA #2

Lubię ludzi dobrze wychowanych, kulturalnych, z wyczuciem. Lubię słyszeć niewymuszone i naturalne: proszę, dziękuję, przepraszam. Doceniam przyjemny small talk, kontakt wzrokowy, szczery uśmiech i inne miłe gesty. Szanuję dobry uścisk dłoni. Lubię to wszystko prywatnie i zawodowo.
Więcej...

Ostatnio dodane komentarze