Logo

Nie zapomnij o…. prezentach

Zdjęcie do artykułu

Czas leci… a zwyczajowe okazywanie wdzięczności, uznania, sympatii, czy nawet miłości jest niezmienne. Służy temu „coś”. „Coś” czego wybór ma niemałe znaczenie i najczęściej bywa niełatwy, gdyż winien być nie tylko satysfakcjonujący, ale także niezobowiązujący. Może być różnie odebrany, aczkolwiek w dobrym tonie jest okazanie zadowolenia…

 

 

… albowiem otrzymany prezent powinien zostać niezwłocznie po otrzymaniu rozpakowany i skomplementowany, nawet jeśli nie do końca przypadł nam do gustu. Niezbędne jest także podziękowanie, gdyż życzliwość naszego ofiarodawcy winna zostać nagrodzona. Zatem w celu wyjaśnienia wątpliwości, co do tego, czy różnorodne podarunki należy odkładać zapakowane „na bok” i poświęcić czas gościom, czy też najpierw zająć się ich podziwianiem, zostają rozwiane.  Wyjątkiem będą jedynie duże oficjalne uroczystości (np. ślub), w trakcie których prezenty odkładane są na później (głównie ze względów organizacyjnych).

 

Temat prezentów pojawia się naturalnie z prostej przyczyny. Święta tuż, tuż – i lepiej się do nich z wyprzedzeniem przygotować – zwłaszcza, że większość z nas prawdopodobnie wpadanie niebawem w wir nabywania świątecznych prezentów dla najbliższych, przyjaciół, znajomych. A skoro etykieta dotyka także tej sfery warto co nieco się w niej rozeznać.

 

Otóż, jeśli chodzi o zalecenia savoir-vivre, to zwraca uwagę przede wszystkim na dwie cechy udanego prezentu: cenę i jego osobisty wymiar. Być może wartość materialna podarunku wydaje się nie do końca istotna, jednakże prezent nie powinien być dla obdarowywanego krępujący, zobowiązujący, „przesadzony”, na co ma wpływ zwłaszcza jego cena. Ponadto wielką zaletą idealnie zaplanowanych prezentów jest ich osobisty charakter, gdyż dzięki niemu będą bardziej cieszyły obdarowywanego, a poza tym będą potwierdzały, iż wręczający naprawdę się postarał. I tak na marginesie, warto mieć na uwadze, iż będzie to istotne w sytuacjach prywatnych, towarzyskich. Z kolei biznesowo osobisty wymiar prezentu będzie właściwie nie do zrealizowania, co więcej, zgodnie z etykietą biznesu, nie będzie zalecany. W biznesie stosowniejsze będzie zachowanie niezbędnego służbowego dystansu. Jednocześnie dobry prezent to taki prezent, który nie będzie dwuznaczny, tzn. nie będzie generował niebezpieczeństwa obrazy obdarowywanego i dziwnych skojarzeń.

 

A to, na co jeszcze warto zwrócić uwagę w przypadku prezentów, to niezwykle prosta, ale i bardzo wyjątkowa zasada wzajemności. Psychologom i marketingowcom kojarzy się głównie z Robertem Cialdinim (autorem reguł wywierania wpływu na ludzi), natomiast dotyczy ona także dobrych manier...

 

Profesor Cialdini (R. B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2007) opisuje ją następująco: zawsze powinniśmy starać się odpowiednio odwdzięczać osobie, która nam wyświadczyła jakieś dobro (…) Zatem na mocy reguły wzajemności jesteśmy zobowiązani do przyszłego rewanżowania się za przysługi, prezenty, zaproszenia i inne dobra, jakie sami otrzymaliśmy. Ot, takie proste, ale i szeroko stosowane (czy też „wykorzystywane”).

 

To, co jest charakterystyczne dla zasady wzajemności, to jej powszechność, gdyż dotyczy każdej szerokości geograficznej oraz fakt, iż jesteśmy jej uczeni od dziecka. Od „małego” otrzymujemy bowiem prezenty i z czasem coraz bardziej lubimy je otrzymywać. Warto zatem lubić także obdarowywanie upominkami innych. To w końcu niezwykła przyjemność…. prezenty robi się dla przyjemności osoby ofiarującej, nie z powodu osoby otrzymującej /Carlos Ruiz Zafón/.

 

Samych niezwykłych i pięknych prezentów…. życzymy!

 

 

PS. Dzisiejszy wpis jest swego rodzaju powtórką i przypomnieniem zeszłorocznego wpisu z goodmaners.pl. Temat na czasie, więc wierzę, że nikt nie będzie miał mi tego za złe. Mam nadzieję, że lektura była udana.

 

Podobne wpisy

Proszę Pana…. SŁOWNIK DLA PANA

Według Oscara Wilde’a idealny mężczyzna powinien zawsze mówić więcej, niż myśli, i zawsze więcej myśleć, niż mówi. Czy dzięki temu nie tylko wejdzie na drogę do bycia… ale i będzie dżentelmenem? Co zatem winien wiedzieć mężczyzna niemal idealny – tym razem w telegraficznym skrócie?
Więcej...

JAK POSTĘPOWAĆ W RELACJACH DAMSKO-MĘSKICH?

Kiedyś, dawno temu, kobieta znajdowała się wyraźnie na drugim planie. Nic też dziwnego, że małżonkowie zwracali się do Boga z prośbą o synów. Żona musiała być posłuszna mężowi i wykazywać się umiejętnością prowadzenia
gospodarstwa domowego. Jej obowiązkiem było również przygotowanie córek do przyszłej roli żony.
Uczyła więc swoje pociechy jak być dobrą gospodynią…
Więcej...

Ostatnio dodane komentarze